My Blog List

Thursday, September 2, 2010

Aurat Wanita


Assalamualaikum,
Selawat & Salam ke atas Nabi Muhammad SAW serta keluarga Baginda.

Semalam aku ada baca paper..okla aku sebut la.. Paper Sinar.. Dalam Paper tu penulis (kalau tak silap aku lidah pengarang) ada mengulas tentang kes wakil rakyat Serdang, Selangor YB Nie Ching masuk ke surau dengan baju kebaya tanpa tudung. Ada pihak2 jugak yg menambah.. katanya org bukan Islam ni bukan sahaja tak tutup aurat.. malah sentiasa berada dalam keadaan hadas besar.. so tak boleh masuk dalam ruangan sembahyang..and so on la..

Jadi pengarang tersebut (sorila aku tak ingat nama) ada mengulas bahawa ramai jugak di kalangan wanita Islam yang masuk ke masjid tanpa menutup aurat dengan sempurna.. terutama di majlis-majlis akad nikah yang lazimnya di adakan di masjid kerana: dikatakan lebih afdal.. ataupun nak ambil berkat.. ataupun alasan biasanya tok kadi atau tok naib nak kena nikah banyak pasangan.. so dia mintak semua buat di masjid..

Jadi ramai jugak pengiring-pengiring mempelai di kalangan wanita muslim.. tak pakai tudung bahkan menunjuk juga rambut-rambut mereka yang berkaler-kaler..kata penulis tersebut lagi...
(takpa.. depa pakai Wella yang ada cap Halal Jakim tuh... no problem..kataku dalam hati) ehehehehehe...

Jadi yg menarik perhatian aku utk menulis ini ialah... aku rasa.. rasalah.. (ni pendapat saja) maybe YB Nie dah merasakan yang setakat pakai baju kebaya tu dah cukup.. almaklumlah dia bukan Muslim.. not well-versed la kot dgn aurat-aurat ni.. jadi dia berpandukan sahaja kepada teknik visual.. dia tengok saja kwn2 muslim di sekelilingnya.. ada yang pakai tudung.. ada yang tak pakai.. jadi mungkin dia ingat rambut tu bukan aurat.. atau dia tak tau rambut kena tutup sbb aurat.. atau pun dia tahu yg rambut itu aurat tetapi aurat yang tahap " not a big deal " sbb ramai rakan-rakan wanita muslim pun tak tutup rambut.. artis-artis dan celebreties pun sama..

Pendapat aku macam tula... sbb sekarang ni aku tengokla.. ramai jugak dah anak-anak muda muslim.. yang dah confuse.. atau dah tak tahu yang mana yang boleh..yang mana yang tak boleh... pengang tangan pakwe-makwe.. mmg tak boleh.. tapi.. dah dok tgk semua org buat..hari-hari.. dikhalayak ramai pulak.. biasa je.. tak kena apa pun.. so..depa ingat.. ok kot.. tak teruk sangat la kot... aku pernah terima soalan dari seseorang .. bunyinya " Lelaki tgk saja perempuan tak pakai tudung pun.. salah ke? Tgk saja?" Hmmmm... Kalau dah kita pon confuse.. tambahan lagi YB Nie...

Itu sajala coretan pendapat aku.. aku bukan ulamak, pakar hadis.. dan sebagainya..sekadar nak luahkan buah fikiran kalau ada yang nak share pendapat.. boleh la komen..

Wassalam...

No comments: