My Blog List

Sunday, August 29, 2010

31 Ogos by Sudirman Hj Arshad



Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Besar SAW & Keluarga Baginda.
Assalamualaikum.. Salam Sejahtera

Asyik dok sibuk pasal Ramadan... Ada lagi satu event yang tak bolehlah kita lupakan.. diakui rangkingnya rendah sikit dari Ramadan.. iaitu Hari Ulang Tahun Kemerdekaan negara kita Malaysia.. 31 OGOS.. lagi berapa jam jer nih..

Sebut pasal merdeka.. terkenang-kenanglah jua aku akan zaman muda remaja dolu-dolu.. aku ni dah berkecimpung dalam sambutan kemerdekaan nih sejak dari zaman skolah-skolah lagi.. cuma venuenya jer yg berbeza.. pada zaman skolah menengah.. malam-malam kluar dgn kwn2 pergi tgk pancutan bunga api di Pdg Majlis Bandaran Kangar tepat jam 12.00 mlm.. keesokannya di venue yang sama utk perarakan Hari Merdeka.. yg nyatanya aku taklah kawad.. tapi ada bagi sokongan pd kawan-kawan yg terlibat.. Malam tu pula Kerajaan Negeri anjurkan pulak perarakan kereta berhias.. sampai kul 12 tgh malam.. dan penutupnya Menteri Besar Dato' Seri Shahidan Kassim (ketika itu) akan umumkan esoknya.. 1 hb September adalah cuti peristiwa kepada sekolah-sekolah seluruh Perlis.. skolah saja.. yg kerja lain... kenalah pergi kerja.. Itulah istimewanya sambut merdeka di Perlis.. 1 September pun CUTI!!!! zaman aku dulu la.. skang dah lain..

Sambung pulak bila aku buat kursus persediaan.. kat UTM-KL Jalan Semarak.. Barulah berpeluang sambut merdeka di Dataran.. ada yang sambut dengan kawan-kawan kolej.. ada yang sambut dengan kawan-kawan lama.. tapi suasana nyata berbeza.. dengan konsertnya.. Mas Idayu gelek 45 darjah.. pelawak Ahmad Busu (Mat Deris) dan Imuda.. sambil itu juga ucapan Perdana Menteri YAB Dato' Seri Dr Mahathir (Sekarang TUN).. Masa aku second year persediaan... aku bertuah dapat saksikan sendiri secara live Tun Mahathir mengisytiharkan nama JALUR GEMILANG menggantikan nama Bendera Malaysia pada malam kemerdekaan.. lupa la pulak tahun bila.. kena rujuk google ehehehehehe.. Tapi kawan2 lain.. mungkin tengok dalam tv.. rancangan berita keesokan harinya.. bagi aku..aku dah dapat saksikan satu peristiwa bersejarah...

Di samping itu.. masa menyambut merdeka di KL.. dapat la jugak aku saksikan mamat-mamat dan mihan-minah "kotaraya" (atau set set kampung yg terkejutan budaya) yang berkelakuan tak senonoh.. tak usahla aku nak detailkan kat sini.. pastinya.. selain berkepit dgn pasangan.. lepas sambutan ada yg berderu-deru ke disko-disko dan pub-pub yang berhampiran.. tak berani nak sebut nama takut kena saman.. kerr.. depa suka sebab jadi iklan free.. ntah.. kalau blog aku ni taraf red mummy.. maybe kot..

Lagu Negaraku berkumandang.. aku ni berdirilah tegak.. tengok depa selamba saja berjalan ke hulu ke hilir.. mcm takdak nilai. kemuncaknya.. mat-mat rempit melanggar road block di jalan TAR dapat kusaksikan secara live... ermmm tuh tahun 1996-1997 tuh... sekarang korang boleh bayangkanlan.. sure lagi advancekan??

Tapi yang menarik perhatian aku sempena kemerdekaan kali ini.. semua org.. semua badan.. semua pihak bising bahwa masyarakat sekarang.. terutama yang muda.. sudah ta menghayati kemerdekaan... dah tak tau nak kenang perjuangan orang-orang dahulu... dah tak reti nak isi kemerdekaan.. serius aku cakap.. aku pun mengaku tema tahun ni aku pun tak berapa nak hapal lagi..

Dibandingkan dengan Negara Jepun (nih hanya pengalaman semasa aku study di sana dulu.. bukan findings yang reliable).. Banyak collegemate aku (Japanese) haram tak tau pun menghayati hari kemerdekaan depa.. hari cuti tu depa pi karaoke.. main billiard.. main bowling dan... ttttuuutttt...!! Aku boleh kira berapa ramai anak-anak muda Jepun masa tu yg boleh hafal dan nyanyikan lagu KIMI GA YO ( kira mcm Negaraku laa kat Mesia ni )... aku rasa dalam 100 seorangla kot..

Tapi depa maju..jauh dari kita.. maju dari erti kata rakyat yang memiliki minda kelas pertama.. okay.. kalau korang kata depa maju tapi takda semangat kebangsaan.. fine.. tapi tetap depa main bola sepak sampai World Cup.. masuk suku akhir lagi... sukan-sukan lain... olimpik pun dah menang pingat emas lama dahh...

Macam mana?? Ada siapa-siapa boleh bagi jawapan...??

Wasalam..

No comments: