My Blog List

Wednesday, February 17, 2010

dari behor pulai ke narita airport (episode 1) samb....

nak cerita zaman kanak-kanak ni mmg banyak dan tak habis... dan jugak berculam-calim kata org Perlis (maksudnya tak ikut kronologi) ... cuma seingat aku mmg seronok sangat .. permainan macam-macam.. bagaikan mengikut musim.. daripada tradisional sehinggalah moden. Apabila musim layang-layang.. semua main layang-layang... bila tiba musim congkak.. semua main congkak..main kerum... main guli... main roundest... main perang (senapang kayu).. mengail.. terbil.. dangau....jengkek ... bola, badminton dan seterusnya...kehidupan ketika itu main, main dan main....

Apabila dekat hari raya.. main mercun dan bunga api... ada juga main meriam buluh tapi aku tak berapa berani.. mercun pun bapak sedara aku yg cucuhkan.. ehehehehe

Rumah tokwan aku ni berhadapan dengan kem askar... mmg tiap-tiap pagi aku akan tgk askar berlari di jalan raya. Belakang rumah pulak sawah padi dan landasan keretapi. tokwan aku ni jawatannya petani cum penjual sireh ehehehehehe :) tok aku pulak surirumah tangga..

Rutin seharian tokwan aku... yang aku ingat la .. pagi-pagi ke market menjual sireh dan pulang membawa lauk-pauk untuk tok aku masak tengah hari... masa balik tu.. cucu-cucu akan terpa ke pintu dengan jeritan "wan balik ! wan balik!" .. bukan apa.. pastinya tokwan aku akan membeli keropok atau chikedes kepada kami cucu-cucunya...lepas tuh barulah dia ke bendang membanting tulang... kuat tokwan aku ni... tahun ni umur dah masuk 80 tahun.. semoga dipanjangkan umur wan... errmm.. alamak... touching pulak...abih idea... oklah.. kita sambung lain kali... NANTI !!!

1 comment:

tuan director said...

aik org behor pulai ka?
tokwan saya pun best