My Blog List

Tuesday, February 9, 2010

Salam Perkenalan

Assalamualaikum wbt.

Itu hari.. salam permulaan.. yang ni.. perkenalan pulak.. kata orang tak kenal maka tak... sambung sendiri la hhehehehe :)

Aku dilahirkan... dan dibesarkan di negeri yang paling utara Semenanjung Malaysia.. dekat-dekat dengan siam nuh..dah la utara kecik pulak tu... bak kata slogannya.. "small yet fascinating..."

Masa zaman aku sekolah-sekolah dulu, sekitar awal 90an, kalau sebut nama negeri ni pun.. boleh dikatakan ramai yang tak tahu.. ramai pulak yang tak dapat bezakan Perlis dengan Kedah... Bila aku sebut Perlis, dok dua minit, depa kata Kedah.. mcm tu la..

Yang teruknya tu pulak.. masa aku pre u (persediaan) kat KL, bila puak student Kelantan bergaduh dgn student puak Kedah... aku pun kena heret ke dalam kancah sekali.. bengang btul.. hello bro.. kawe buke oghe kedoh... heheheheheh :) .. Bak kata director Ahmad Nisfu : "aku tidak ada kena mengena di dalam ini gambarrrrrrrrr"

Tapi itu dulu, skang dah lain... org banyak dah kenal Perlis.. tambahan semenjak memegang piala berprestij hasil jaringan tangan Adrian Chamrong (bkn Diego Maradona).. serta kemunculan pemenang kasut emas seperti Phillemon Chipeta dan Zacharia Simukonda ( aku minat Bekamenga Bekamengo) hihihihih :)

Selepas masuk tahun 2000 (millenium la katakan) .. pembangunan semakin pesat, universiti, kolej, politeknik, kolej komuniti dan sebagainya dibina.. ramailah yang sudah mengenali Perlis dan datang dari perantauan untuk berkhidmat di sini ( macam pembaca berita pulak rasanya )

Maka negeri kelahiranku ini dah pun jadi terkenal...

Anyway bukan la nak promote... frankly speaking.. Perlis ni tak ada banyak tempat tumpuan. Negeri ini lebih menjadi laluan ataupun persinggahan para pelancong ke Langkawi..

Tetapi.. yang dapat aku simpulkan .. dari observation dan pergaulan aku... individu yang bertukar dari luar then berkhidmat di Perlis.. almost of them.. takmo dah pindah keluar.. ada yang sampai pencen kerja kat Perlis, biar pangkat lambat naik pun takpa.. ada yang pernah kerja di Perlis, naik pangkat... bertukar ke tempat lain.. lepas pencen.. settle down kat Perlis..

Itu sajala... kelebihan ketara yang dapat aku cakap tentang negeri aku ini ...apa rahsianya.. bak kata Nabil.. Lu Pikirla Sendiri heheheheheheh:)

Okla... takat ini dulu cerita .. kita sambung NANTI...

2 comments:

tuan director said...

permai lagi mempesona
betui tu org dari negeri lain pun tamau balik.nak dok perlis gak.

syahmeola said...

btul tu Wan... kalau ikut ati.. takmo kluaq dr Perlis..